FOAM Exposition

Afgelopen week ben ik voor school bij het Fotomuseum Amsterdam (FOAM) geweest. Hier heb ik een tentoonstelling bekeken van Jacques Henri Lartigue en van Awoiska van der Molen.

Jacques Henri Lartigue
Aan het begin van deze tentoonstelling vertelde onze gids iets interessants. Vanaf het ontstaan van fotografie was het namelijk al mogelijk om kleurenfoto’s te ontwikkelen – never knew that! Alleen was dit een erg ingewikkeld proces. Iets met een laklaag en kleurenkorrels..

De tentoonstelling van Lartigue heet Life in Color en bestaat uit allemaal kleurenfoto’s van zijn privéleven. Hij maakte o.a. foto’s van zijn (jetset)vrienden, de vrouwen waarmee hij getrouwd is geweest, vakanties, oudere mensen en verschillende jaargetijden. Er zat dus niet echt een overkoepelend thema aan verbonden, los van het feit dat het alleen kleurenfoto’s waren.

Dit zijn de twee foto’s uit zijn tentoonstelling die mij het meeste aanspraken.

Het leuke aan beide foto’s vind ik dat je ze zo zou tegenkomen in een mode- of lifestyle blad. Daarnaast kun je niet perse zien in welke tijd de foto’s gemaakt is. Zo is de make-up van het model op het tijdschrift niet heel typend voor een bepaalde periode, maar zien we deze look ook nu nog overal. Wat ik aan de eerste foto mooi vind, zijn de kleuren. Het oogt heel warm en zomers, waardoor je meteen een vakantiegevoel krijgt!

Awoiska van der Molen
Blanco is de naam van de tentoonstelling van de jonge fotografe Awoiska van der Molen. Dat terwijl de foto’s in deze collectie allemaal erg donker en duister zijn, niet erg licht en leeg zoals ik verwacht had. De naam slaat dan ook op het feit dat ze zelf geen betekenis of verhaal aan de foto’s heeft gegevens. Van der Molen is van mening dat de interpretatie van de kijker belangrijker is dan die van haar. Echter spraken haar foto’s mij niet zo aan, juist omdat het allemaal heel erg donker was. Als ik er één moet kiezen die ik dan het mooist vind, is het deze.

21
Awoiska van der Molen

Deze foto was het grootst van allemaal. Zo groot, dat hij twee grote posters besloeg. Helaas is de foto vanaf een beeldscherm veel minder goed te zien. Wanneer je ervoor staat lijkt het namelijk alsof je aan de rand van een afgrond staat.

 

Wil je zelf deze tentoonstellingen ook bekijken? Ga dan naar de website van FOAM voor meer informatie.

Geef een reactie

