Keep walking

Diageo Johnnie Walker Keep Walking Logo

1819, de vader van John Walker overleed. Voor de veertienjarige, nederige boer een enorme tegenslag. Tenminste, dat zou je denken. Er was altijd al iets speciaals aan John, a glint in his eye, a fire in his belly, a spring in step perhaps. Dit is het begin van het inspirerende verhaal van John Walker, die zijn naam verbond aan een whisky label.

 

The big hero

John, de held van het verhaal, wist dat de wereld waarin hij leefde geen vriendelijke plek was. Het werk ging gewoon door, er moest geld in het laadje komen. Er was dus geen tijd om te rouwen. Hij besloot de familieboerderij te verkopen, om vervolgens van het geld zijn eigen kruidenierszaak te openen. Met Johns’ talent voor zakendoen, was dit een enorm slimme zet.

Walker had een gave voor whisky. Toentertijd werden er diverse single malt whisky’s verkocht door kruideniers. Echter was de smaak ervan niet consistent. John nam geen genoegen met het huidige aanbod van whisky. Zijn streven was het ontwikkelen van een whisky die elke keer even goed smaakte, dus begon hij zelf met mengen. Johnnie Walker whisky was een feit en bleek een erg succesvolle aanvulling op de voorraad te zijn.

Going worldwide

John leefde een rijk en voorspoedig leven, tot hij in 1857 overleed. Zijn bedrijf, dat erg goed liep, liet hij na aan zijn zoon Alexander. Bij hem kwam het in goede handen terecht. Alexander herkende namelijk een gouden kans uit duizenden. In 1867 lanceerde hij de eerste commerciële blend van Johnnie Walker, die hij Old Highland Whisky noemde.

In die tijd was Groot-Brittannië het kloppend hart van een alles-veranderende industriële
revolutie. In Kilmarnock was een trein aangekomen die goederen naar

Around the World
Johnnie Walker

grote schepen vervoerde Deze reisden regelmatig de hele wereld over. Alexander nam de juiste beslissing met het aanstellen van scheepskapiteins als vertegenwoordiger van de whisky. De scheepskapiteins namen deze mee naar alle plekken waar de schepen kwamen. Al snel was de Old Highland Whisky over de hele wereld te verkrijgen.

Niet veel later begon Alexander de nu beroemde, vierkante fles te gebruiken om de kans op breken te verkleinen. Zo wist nog meer van zijn whisky de eindbestemming geheel intact te bereiken. Ook voegde hij er het kenmerkende etiket aan toe. Om deze nog beter op te laten vallen, liet hij deze scheef plaatsen, in een hoek van precies 24 graden.

The Striding Man

Het was het jaar 1889 waarin het Alexanders’ beurt was om de naam Walker door te geven. Het bedrijf liet hij na aan zijn zoons, Alexander II – een meesterlijk blender, en George – een meesterlijk zakenman. Zij hernoemden in 1909 hun nieuwe, succesvolle assortiment whisky naar de kleuren van de opvallende etiketten, Johnnie Walker Red Label en Johnnie Walker Black Label.

Het was rond die tijd dat Tom Browne, de meest toonaangevende, jonge illustrator uit die periode, tijdens een lunch op de achterkant van een menukaart een idee voor een logo tekende. De ‘Striding Man’ werd direct geadopteerd door George en Alexander. De Victoriaanse kruidenier John Walker was in slechts enkele potloodstreken getransformeerd tot de Edwardiaanse dandy.

Drinking like a royal

In 1920 was Johnnie Walker whisky in maar liefst 120 landen verkrijgbaar. Langzamerhand begon het merk deel uit te maken van een wereldwijde cultuur: immortalised by songwriters and filmmakers, idolised by socialites and movie stars, enjoyed by statesmen and walking shoulder-to-shoulder with the great sportsmen and women of the age.

Op 1 januari 1934 kende Koning George V, John Walker & Sons de status van hofleverancier toe en mochten ze whisky gaan leveren aan het koninklijke huis. Ook op de dag van vandaag zijn zij nog hofleverancier.

Still growing strong

Eind 20e eeuw waren de iconische Johnnie Walker Black Label en de baanbrekende Johnnie Walker Red Label aangevuld met het toppunt van de blendkunst, namelijk Johnnie Walker Blue Label. Ook nu nog blijft hun prijswinnende assortiment groeien, met de toevoeging van de Johnnie Walker Gold Label Reserve en de Johnnie Walker Platinum Label.

Johnnie Walker Story
Johnnie Walker
Moral of the story

Tot op heden is Johnnie Walker het grootste whiskymerk ter wereld. Zijn slogan ‘Keep Walking’ is overal omarmd en geadopteerd. Het is niet alleen een schreeuw om vooruitgang, maar ook een aanmoediging bij een tegenslag, een vreugdevolle uitdrukking van optimisme en waarschijnlijk het beste advies dat je ooit zult krijgen.

 

 

 

Johnnie Walker heeft zelf een video gemaakt waarin zij hun verhaal vertellen. Toch nog benieuwd? Kijk ‘m dan hieronder!

Samengevat voor de opdracht
De helden in dit verhaal zijn John Walker & Sons. Hun belangrijkste
eigenschappen zijn hun gevoel voor zaken doen en het feit dat ze positief
zijn ingesteld. Dit is terug te zien is hun slogan Keep Walking. De grote
tegenslag is eigenlijk alleen voor John Walker zelf, namelijk het overlijden
van zijn vader. Echter is er geen tijd om te rouwen, waardoor er snel een
positieve wending in het verhaal zit. John Walker (& Sons) streeft naar het
leveren van kwalitatieve whisky, met een consistente smaak. Tom Bruce is de
hulp in het verhaal, omdat hij de iconische Striding Man ontworpen heeft.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s