H&M: Paid, Owned en Earned

Paid, owned en earned media. Wat is het nou precies? En wat is het meest effectief? Ik leg het jullie uit met voorbeelden van internationaal modeconcern H&M.

Paid Media
Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat dit uit betaalde media. Er wordt mediaruimte ingekocht. Bij paid media kun je denken aan advertenties, banners, reclames, advertorials en gesponsorde links, zowel online als offline. De controle over de content is op deze manier erg groot.

Voorbeelden van de H&M zijn onder andere reclame’s op bussen, op televisie en Youtube en banners die op het internet verschijnen.

 

Owned Media
Ook bij owned media heeft de organisatie zelf veel controle, want de media wordt door henzelf uitgegeven. Voorbeelden zijn een website, microsite, branded blogs en video’s. Ook de aanwezigheid op Social Media hoort bij owned media en mag tegenwoordig absoluut niet ontbreken.

Naast een eigen website, blog en video’s is H&M dan ook erg actief op de verschillende Social Media platformen. Zo is H&M te volgen op Facebook, Instagram, Twitter, Google+ en Pinterest.

 

Earned Media
Bij verdiende media gaat het om aandacht afkomstig van een derde partij. Bijvoorbeeld bloggers die een review schrijven of consumenten die berichten plaatsen op Social Media platforms. Ook aandacht door middel van pr en mediarelaties horen hierbij, zoals free publicity. Ondanks dat earned media een groot bereik heeft, hebben bedrijven minder controle op de uitgaande informatie.

 

Wat is nou het meest effectief?
Paid en owned media geven bedrijven veel controle, maar het bereik is dus minder groot dan met earned media, waarbij bedrijven weinig controle hebben over de uitgaande informatie. Belangrijk is vooral dat paid, owned en earned media elkaar aanvullen en ondersteunen. Met name de paid media moet in dienst staan van het verhaal dat een bedrijf met owned en earned media wil vertellen. Uiteindelijk geeft earned media vaak de doorslag om iets wel of niet te kopen. Dus wanneer de paid en owned media een heel ander verhaal vertellen, kun je het als bedrijf wel shaken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s