5 tips voor goed time management!

Time Management

 

Ben je een eerste klas chaoot? Stel je altijd alles uit, om het vervolgens gestrest op het laatste moment te moeten doen? Geen paniek! Met deze tips maak je van jezelf een goede time manager.

Timemanagement is het beheersen van je tijd, middelen en gedrag om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Hierbij speelt persoonlijk leiderschap ook een rol. Dit is het sturen van je leven aan de hand van de kennis en ervaring die je over de jaren hebt opgedaan. Iedereen heeft weer andere kennis en ervaringen en zo dus zijn eigen manier van persoonlijk leiderschap. Wat voor jou werkt, werkt voor een ander misschien wel helemaal niet! Je moet dus van jezelf weten hoe jij je tijd, middelen en gedrag het beste kunt beheersen op een manier die voor jou het beste werkt.

Een goede time manager is gestructureerd, goed in plannen, heeft overzicht en raakt niet in paniek wanneer er even iets tussenkomt. Herken je jezelf hier niet in? Met de volgende vijf tips kun je hier verandering in brengen!

Tips

1. Pak je tijdglippers aan
Tijdglippers zijn dingen die onnodig veel tijd in beslag nemen en je weerhouden van productief werken. Zet voor jezelf op een rijtje wat jouw tijdglippers zijn en bedenk wat je kunt doen om hier in het vervolg minder tijd aan te besteden. Leg bijvoorbeeld je telefoon weg wanneer je aan het werk gaat om te voorkomen dat deze je teveel afleidt. Lig je vaak nog een uur te snoozen? Zorg dan dat je moet opstaan op je wekker uit te zetten.

2. Maak een to do-list
Maak een lijstje van alle taken die je moet of wil doen. Dit kan een lange lijst zijn, maar je kunt het ook verdelen over aparte lijstjes per dag of per project. Hang deze lijstjes vervolgens op een plek waar je ze veel ziet, zoals bij je bureau. Zit je veel op je telefoon? Gebruik dan bijvoorbeeld een app als Google Keep of Wunderlist. Het handige aan een app is dat je er een herinnering aan kan toevoegen. Zo weet je zeker dat het je het niet vergeet.
Vink volbrachte taken af. Dit geeft je een voldaan gevoel en maakt het leuker om de taken uit te voeren.

3. Bepaal voor elke taak hoe lang deze duurt
Bedenk voor elke taak hoeveel tijd je ervoor nodig hebt en schrijf dit erbij. Wanneer je ziet dat een taak maar 5 á 10 minuten duurt, is de drempel om het uit te voeren al een stuk kleiner.

4. Plan rustmomenten in
Vergeet jezelf niet wat rust te gunnen! Op een gegeven moment verlies je je focus en zie je gemakkelijk dingen over het hoofd. Neem dan even een kwartiertje of halfuurtje rust. Doe dan even helemaal niets, of gebruik die tijd om simpele taken (die maar enkele minuten duren) uit te voeren.

5. Beloon jezelf
Heb je hard gewerkt? Dan is het tijd voor het leukste deel: jezelf belonen! Ga je favoriete serie kijken, koop die schoenen die maanden op je wish-list staan of trakteer jezelf op iets lekkers. Door een beloning te koppelen aan je taken, raak je sneller gemotiveerd om met de taak aan de slag te gaan. Hierdoor zal je lijstje dus snel slinken. WIN-WIN! Probeer wel de verhouding tussen de taak en je beloning een beetje realistisch te houden. Koop dus niet die schoenen omdat je de was hebt opgehangen. 😉

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s